Skip to content
Home » Blog » Natjecanje u prelaženju igara (Speedrunning)

Natjecanje u prelaženju igara (Speedrunning)

proći kroz igricu što je brže moguće je zadatak kojim se bave speedrunneri. Prijevod Speedrun na hrvatski je “Brza igra” ili “Brzo prelaženje”. Što mi nema smisla, tako da ču se držati naziva Speedrun.

Zašto bih htio proći igru što je brže moguće? Vjerojatno da se natječeš sa nekime tko isto to radi. Osim toga jako je zanimljivo gurati granicu prema sve boljem vremenu. Čak je zanimljivo gledati nekoga dok to radi.

Zahvaljujući organizacijama kao Games Done Quick(GDQ) i European Speedrun Assembly (ESAMarathon) speedrunanje je postalo sve popularnije. Te organizacije dovode neke od najboljih speedrunera i uživo prenose njihova prolaženja kroz igre na Twitchu i drugim platformama i u isto vrijeme skupljaju donacije za razne dobrotvorne ustanove. Prijenos tih speedrunova svatko može gledati čak i ako ne zna ništa o speedrunanju. Jednostavno je zanimljivo gledati na koje sve načine ljudi prelaze dobro poznate igre.

No da bi saznali više o speedrunanju moramo otići tamo gdje se sve to bilježi. Mjesto gdje se prati ljestvica natjecatelja za svaku igru posebno. To je web stranica Speedrun.com. Speedrun.com je najpopularnija stranica za objavljivanje speedrun pokušaja. Pod stavkom “Games” možemo vidjeti koje sve igre ljudi pokušavaju što je brže priječi.

Odmah na početku popisa su poznate i očekivane igre kao: Minecraft, Super Mario 64, Portal, Hollow Knight. No u oko upadaju i nikad viđene igre kao na primjer Bhop pro. Nakon malo googlanja ispada da je Bhop pro parkour igrica po uzoru na Counter strike parkour servere.

Sveukupno se broj igara broji u tisućama i neprestano se dodaju nove igre. Svaka od tih igara na speedrun.com ima dodatnih potkategorija.

Primjer za Minecraft su: Any%, Any% Glitchless, All Achievements…. Svaka od tih kategorija je ljestvica za sebe. Ako se netko želi natjecati u Any% 1.14 kategoriji onda mora uči u Minecraft verziju 1.14 i proći igru što je brže moguće koristeći razne fore kao što su Glitchevi. A ako netko želi iči u kategoriju Any% Gltchless 1.8 onda u verzoko 1.8 mora proći igru što brže ali bez Glitcheva. Kao zanimljivost u kategoriji Any% 1.14+ rekord stoji na 1min i 30sec, što je ludost za Minecraft.

Nadalje nisu sve kategorije igara napravljene da se pređe cijela igra. Primjer je Old School Runescape (OSRS). OSRS je mmo rpg igra koja skoro pa nema kraja, zapravo ima ali je potrebno godinama igrati igru. Zbog toga igrači se natječu tko će prije proći “Tutorial island” što je početni tutorial na ulazu u igru. I to je samo jedna od nekoliko desetaka kategorija.

Kako i u svakom natjecateljskom sportu i ovdje postoje varalice. Ljudi koji pokušavaju varanjem postići brže vrijeme prolaska. Kako bi se nečije vrijeme uvrstilo na ljestvicu mora postojati snimljen cijel Speedrun. Ta se snimka šalje na stranicu Speedrun.com i tamo moderatori pregledavaju video i uvrštavaju ga na ljestvicu ako je sve po pravilima.

Tu dolaze varalice koje taj video precizno izrežu i umetnu nečiju drugu snimku u svoju snimku jer ne mogu toliko brzo priječi. Nekada to bude jako dobro napravljeno pa moderatori jednostavno previde lažna videa. A ponekad varalice promjene igricu na način da se manje neprijatelja stvori odjednom ili da sreća(RNG) u igri bude povoljniji u njihovu korist. Svako malo se otkrivaju takvi pokušaji koji se jednostavno uklone sa stranice i tvorci tih videa budu suspendirani.

Kako bi se netko uključio u speedrunning, mora odabrati doslovno bilo koju igru. Čak i ako nema te igre na Speedrun.com sigurno će uskoro doći ili se može poslati molba za moderatore.

Ja sam svoju vještinu iskušao u igrici Katana Zero. U početku sam samo prelazio igricu kako sam znao. Nakon nekog vremena sam došao do maksimuma i zapitao sam se postoje li neke zanimljive fore koje će mi pomoči ubrzati. Ispada da postoje.

Zapravo postoje razna videa na YouTubeu koji objašnjavaju u detalje sva mjesta gdje se može uštediti vrijeme. Nakon toga jedino što sam morao raditi je što je više vježbati. Rekord za prelaženje igre je 15min 11sec. Nemam ideju kako se uopće dođe do te brzine. Moj osobni rekord nakon 24 sata sveukupne igre je bio 27min i 12sec. Da sam snimio i poslao, taj pokušaj bi me plasirao na 524. mjesto od sveukupno 819 objavljenih pokušaja. Možda jednog dana snimim jedan pokušaj i pošaljem čisto radi zabave i da moje ime piše na jednoj ljestvici.

Kako bilo speedruning je jedan od zanimljivih internet hobija u kojem se možete natjecati sa mnogo sličnih ljudi. Nije potrebno puno opreme. Potrebno je računalo, igra, program za snimanje i internet konekcija da bi započeli svoju pustolovinu. Čak i ako vas ne zanima igranje, preporučam pogledati GDQ ili ESAMarathon na Twitchu samo radi zabave i dobre volje.